Welcome to Edinburgh

Efter alldeles för mycket problem med biljetter och bokningar av dagsturer löste sig allt slutligen (även fast jag fortfarande väntar på att få tillbaka mina pengar) och jag kunde glad i hågen bege mig Skottland fredagen den 2 April. Efter en 5 timmar lång tågresa anlände vi i Edinburgh klockan 2 på eftermiddagen.

Att hitta i Edinburgh är rent löjligt enkelt så länge man håller sig till de mer centrala delarna. Huvudgatan "the Royal Mile" utgår från Edinburghs medeltida borg och sträcker sig nedför kullen som borgen är byggd på, från denna huvudgata går det sedan massa mindre gator som är väldigt lätta att ta sig runt på. Har du koll på denna enda gata så tar du dig till i princip alla platser av intresse, vilket känns lite konstigt (men å så praktiskt) med tanke på att staden trots allt har 400.000 invånare.

Edinburgh är en otroligt vacker stad med ett, minst sagt, intressant geografiskt läge, spännande stadsplanering och underbar arkitektur. Sen finns det självklart ett antal sprakande roliga pubar och klubbar, samt lite annat smått och gott! Landet i sig är fantastiskt vackert och i synnerhet the Highlands med alla sina berg, dalar och lochs. Jag blev fullkomligt förälskad i landet, dess natur, historia och människor. Den skottiska dialekten är ju bara för härlig!

Istället för att skriva alltför mycket om vad jag gjorde under resan ska jag berätta i bild!





















Kommentarer
Postat av: Anna

Blörk! Jag är äckligt avundsjuk på dig :( Skottland<3

2010-04-16 @ 20:28:41
URL: http://aliblyerts.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Haha! Jag vet, älskar den biten :D

2010-04-17 @ 11:42:30
URL: http://aliblyerts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0