Death Row Conversation

Denna onsdag var den i särklass obehagligaste dag jag varit med om sen jag flyttade hit. Dagen började på samma sätt som vilken annan dag och det var inte förrän efter att jag hämtat Lara från skolan som allting började. Jag hade lovat Diane att se till att hon skulle få arbeta ostört på sitt rum utan att Lara skulle vara där och avbryta henne, så självklart ville Lara förtvivlat gärna gå in och vara med sin mamma. När hon nekades detta fick det henne självklart att go bananas och när jag började laga middag så smög hon upp till Diane trots mina förmaningar. När det sedan blev dags för middag blev det ännu mer skrik och gråt eftersom hon var tvungen att gå ner till köket. Nåväl, när jag slutligen lyckats få henne att äta, lugna ner sig och se på TV tänkte jag att jag kunde börja slappna av. Fel.

Bara minuten senare ser jag hur Diane kommer in i köket med en allvarlig min, hon har andningssvårigheter och jag ser hur hon krampaktigt greppar sig för bröstet. Det är här det verkligen börjar. Jag hjälpte henne direkt till köksbordet där hon fick sitta ned. Jag fick veta att hon hade kraftiga smärtor i bröstet som hållit på i en dryg halvtimme. Hon hade redan ringt efter ambulans och det enda som var säkert var att det inte var en hjärtattack. Smärtorna i bröstet var så kraftiga att hon var nära att svimma och jag har nog aldrig varit så orolig för en annan människa i hela mitt liv. Jag fick i uppgift att ta Lara till sängs innan ambulansen anlände så att hon skulle slippa oroa sig, det svåraste med detta var inte hålla Lara på bra humör trots att jag och Diane tidigare lovat att hon skulle ta Lara till sängs- det var att låtsas som att allt var OK.

Ambulansen dök så småningom upp och efter en liten stund fick Diane fara till sjukhuset där de gjorde en del tester för att se vad som var fel. Diane kom hem vid 03 tiden på morgonen och det visar sig att hon har ett hjärtfel som inte kan behandlas. Det finns en risk att bröstsmärtorna kan återvända och i så fall kan hjärtoperation vara det enda alternativet. De senaste dagarna har hon fått ta det lugnt och återhämta sig, men eftersom Lara aldrig ens fick veta vad som hände har hon inte kunnat förstå varför hon inte kan klättra omkring på sin mamma och leka med henne på samma sätt som tidigare.

Lyckligtvis så verkar Diane återhämta sig bra och snart bör hon vara tillbaka i samma skick som tidigare.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad otäckt och stressigt, men du verkar ju klara det med bravur!

2010-05-17 @ 14:43:55
URL: http://aliblyerts.blogg.se/
Postat av: Siv

Ja jag må då säga att du är en toppenkille Elias! Vem blev inte stressad av detta!? Jag blev det fast jag var så långt ifrån. Åh så skönt att det ändå ordnade upp sig till slut! Du skötte det med bravur!

Kram!

2010-05-20 @ 23:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0